Pages

Friday, 1 March 2013

Nik Aziz Menipu Di Dalam SOLAT !!!


Nik Aziz menggelarkan dirinya Tok Guru sebaik dia naik jadi Menteri Besar dalam satu pekiling. Dia tidak diperakui Tok Guru oleh Tok Guru lain di Kelantan.

Tak diketahui ilmu kepakarannya. Belajar di Darul Ulm, India yang lebih dikenali sebagai pusat pengajian  aliran wahabi dan belajar bahasa Arab di Azhar peringkat sarjana muda (bukan masters atau saujana). Balik hanya ngajar kelas dewasa  

Berikut petkikan satu arikel dari laman web BUKAN POLITIK:



Perkataan ulama merupakan kata jamak dari kata dasar alim bermaksud seseorang mempunyai ilmu pengetahuan yang sangat mendalam. Ini berbeza dengan perkataan alim yang beerti orang yang mengetahui akan tetapi belum tentu orang itu mendalami.

Perkataan ulama ini telah disebutkan pada beberapa tempat di dalam al-Quran al-Karim dan al-Hadis S.A.W. samaada secara langsung ataupun tidak yang menunjukkan bahawa ulama adalah individu-individu terpilih yang menguasai ilmu Allah Taala dengan mendalam dan memiliki akhlak terpuji.


Oleh itu, ulama yang saya maksudkan di sini ialah seseorang pakar yang mempunyai ilmu pengetahuan berkenaan dengan agama Islam secara mendalam dengan syarat-syarat tertentu sebagai ulama.

[Nik Aziz tiada pondok, adakah dia dalami ilmunya? Ilmu apa yang dia pakar untuk dipanggil ulamak?]

Para ulama ialah mereka yang mampu menyingkap dan memahami dalil-dalil daripada al-Quran al-Karim dan al-Hadis S.A.W. dengan sempurna. Mereka sentiasa istiqamah dan melazimi ilmu-ilmu yang mereka perolehi itu dengan ikhlas yang diajarkan kepada mereka bersumberkan dari Rasulullah S.A.W. Agama Islam telah mengiktiraf ulama sebagai pewaris para nabi sepertimana yang terdapat di dalam sebuah hadis:

Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:

Sesungguhnya ulama itu adalah pewaris para nabi. Para nabi tidak mewariskan dinar dan dirham. Mereka hanya mewariskan ilmu. Maka barangsiapa yang mengambil (warisan ilmu) tersebut ia telah mengambil habuan yang paling sempurna.

(Riwayat Ahmad, Tarmizi, Abu Daud dan Ibnu Majah).

CIRI-CIRI RINGKAS ULAMA


Jikalau hendak disenaraikan ciri-ciri ulama satu persatu, sudah tentulah tidak terhitung banyaknya. Jadi saya nyatakan secara ringkasnya sahaja ciri-ciri seorang ulama sepertimana berikut:
  • Sentiasa melakukan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya.
  • Mempunyai ilmu pengetahuan yang sangat mendalam berkenaan agama Islam di dalam segenap sudut.
  • Beramal dengan segala ilmu yang dimilikinya.
  • Berakhlak mulia. [Nik Aziz kuat maki hamun, doa yang tak baik dan mengkafir.] 
  • Tidak gentar untuk menegur dan berkata benar kepada sesiapa sahaja.
  • Mempunyai sifat-sifat terpuji seperti: Zuhud, warak, sabar, jujur, ikhlas dan sebagainya lagi.[Nik Aziz tak ikhlas, sanggup lakukan apa saja demi undi dan kuasa.]

  • Meninggalkan perkara-perkara mazmumah seperti: Riyak, takabur, sombong, angkuh dan sebagainya lagi.[Nik Aziz angkuh dan sombong] 
  • Sentiasa menyampaikan ilmu pengetahuan dan menyeru manusia kepada Islam.
  • Dan banyak lagi.
ADAB-ADAB SEORANG ULAMA ATAU GURU


Seperti yang saya telah sebutkan di atas, jika hendak disenaraikan satu persatu ciri-ciri ulama, sudah tentulah akan mengambil masa yang panjang. Oleh itu, di sini saya nyatakan pula adab-adab bagi seorang ulama atau alim serta guru sepertimana yang telah diperkatakan oleh Imam Ghazali di dalam kitabnya Bidayah al-Hidayah:
  • Mampu menanggung kesusahan.
  • Bersabar dengan kesulitan.
  • Duduk dengan rasa hormat serta berkelakuan tenang ketika bersama manusia.
  • Meninggalkan takbur di atas sekalian hambaNya kecuali terhadap orang yang zalim.
  • Mencegah daripada kezaliman.Memilih tawaduk pada perhimpunan dan pada majlis orang ramai.
  • Meninggalkan gurau-senda dan bermain-main.
  • Melayan dengan baik pelajar yang kurang pandai.
  • Membimbing pelajar yang angkuh.
  • Memperbaiki pelajar yang bodoh dengan tunjuk ajar yang baik.
  • Tidak marah kepada pelajar yang bodoh.
  • Tidak malu daripada berkata ‘aku tidak tahu’.
  • Memberikan perhatian kepada pertanyaan.
  • Memahami soalannya.


  • Menerima hujjah.
  • Tunduk kepada kebenaran dengan kembali kepadanya ketika bersalah.
  • Melarang pelajar daripada setiap ilmu merbahaya.
  • Melarang pelajar daripada menghendaki dengan ilmu selain dari Allah Taala.
  • Melarang pelajar daripada sibuk menuntut ilmu fardhu kifayah sebelum selesai menuntut ilmu fardhu ain. 
  • Ilmu fardhu ain ialah berkenaan dengan membaikkan zahir dan batin dengan takwa.
  • Memperbaiki diri sendiri terlebih dahulu dengan takwa, supaya dapat mencontohi amalannya dan mengambil manfaat daripada percakapannya.

CIRI-CIRI ULAMA DUNIA


(SUMBER)



No comments:

Post a Comment