Jumlah Pengunjung

Tuesday 11 June 2013

ANWAR HENTAM MATEMATIK DALAM CERAMAH !!!




Dalam ceramah sebelum acara solat dijalankan, Anwar menuduh bagi setiap RM 1 ribu yang dipinjam pelajar melalui Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN), pelajar perlu membayar semula sebanyak RM 5,000 – faedah sebanyak 400%!!

Itu bermakna, kalau pelajar Ijazah Pertama menerima pinjaman sebanyak RM 7,000, dia sebenarnya berhutang sebanyak RM 28,000 setahun dengan PTPTN!! Kalau 3 tahun pengajian, darab sajalah.

Benarkah begitu?

Kalau benar, bagaimana agaknya, pinjaman RM 1,000 dengan faedah 1% setahun boleh tiba-tiba mencecah RM 5,000 seperti yang disebutkan Anwar? Bukankah 1% daripada RM 1,000 sama dengan RM 10? Malah kalau kadar faedah dahulu pun (4%), jumlah itu masih rendah lagi.

Tapi sekarang Anwar bercakap tentang janji-janji pilihanraya, yang kalau dihimpun keseluruhannya, bernilai berbilion ringgit!!

Baru cerita tentang pengiraan mudah (1% daripada RM 1,000) pun Anwar dah gagal, apa cerita nak hitung yang berbilion-bilion ringgit lagi? Tak hairan kenapa negara kita terjejas teruk semasa krisis ekonomi 1997, rupanya ketika itu kita ada Menteri Kewangan paling bangang!!

PTPTN ini hanya helah Anwar untuk dapatkan undi. Dia sudah kantoi salah cakap beberapa kali – dalam hal PTPTN ini sahaja. Depan professional muda (artikel semalam), Anwar cakap benda lain – bukan hapus semua pinjaman, ikut pendapatan dan berperingkat-peringkat. Depan orang kampung Anwar cakap putang PTPTN akan dihapuskan semua pulak?

Ini kalau tak lidah bercabang, apa gelaran yang kita nak beri pada si dungu ni?




Sumber - simens melayumaju

No comments:

Post a Comment

Member BSK