Jumlah Pengunjung

Friday 20 October 2017

HARGA SEWA KEDAI DI SURIA KLCC !!!

Gambar Sekadar Hiasan

Mesti ramai antara kita yang selalu lepak dan makan2 di KLCC tapi tak tau berapa harga sewa di kedai2 dalam Suria Klcc.

Ok. Pada tahun 1998 masa itu kadar sewa adalah RM12,000 sebulan untuk kedai sebesar 700 sq. Itu harga masa 20 tahun sudah. Bayangkan untuk kedai2 yang keluasan yang lebih besar? Sudah tentu lebih mahal.


So masa tu hanya company yg brand yang ternama saja yang mampu menyewa seperti COACH, GUCCI, SWATCH dan lain2. Masa tu (1998) zaman kegawatan ekonomi. So tak ramai lah orang kita mampu berniaga dalam tu disebabkan sewa yang mahal.

Pada tahun 2015 kadar sewa naik kepada RM100 per square feet, sama dengan RM70,000 sewa sebulan keluasan 700 square feet. Naik dekat RM58,000..!

Setiap hari kena buka/tutup kedai tepat masa, kalau lambat kena denda sebanyak RM300. Setiap bulan perlu hantar sales report kepada Suria KLCC Management. Kalau diorang tengok sales kedai korang tak bagus, bila tempoh perjanjian sewa dah tamat je pihak pengurusan akan suruh korang keluar, walaupun korang mampu bayar sewa yang mahal setiap bulan.



Gerai- gerai kecil yang jual makanan dan minuman di tingkat 2 kawasan food court setiap bulan kadar sewa adalah RM40,000. 

Kalau anda ingin buka kedai di KLCC perlu bayar sewa deposit 4 bulan + 2 bulan. Kalau sewa rm70,000 kena siapkan duit upfront RM420,000. Mampu?

Nak niaga buka kedai di shopping mall tidak mudah, sebab terlalu banyak peraturan kena ikut dan kadar sewa sangat mahal. Kalau kedai anda nak buat renovation mesti dapatkan contractor yang ada dalam senarai nama panel pihak pengurusan mall sahaja. Maksudnya kau tak boleh nak panggil kawan2 kontraktor kau atau pakcik kau untuk renovate kedai. Setiap kali sebelum renovation perlu bayar deposit dalam RM 15K kepada management.

Kalau penyewa mall adalah brand yang famous seperti Ralph Lauren , Uniqlo, Hermes, Louis Vuitton, Coach dan lain2 yang sewaktu dengannya, walaupun kedainya di tingkat bawah, mungkin kadar sewa mereka tidak mahal sangat sebab pihak pengurusan mall perlukan mereka untuk tarik pelanggan2 yang kaya raya, walaupun kedai mereka besar lebih dari 1000 sq ft.

6 tahun dulu, kedai ” Roti Boy” yang kecil tu kadar sewa dah sampai RM70,000 sebulan , tapi tidak pasti sama ada sekarang masih kadar sewa yang sama.
Boleh dikatakan, dalam kesemua lot kedai dalam Suria KLCC, tak sampai 15% pun yang disewa usahawan Bumiputera. Kalau ada yg berminat sewa pun mungkin direject pihak pengurusan kerana mungkin brand itu tidak dapat tarik banyak "crowd" ke Suria KLCC.

Kebanyakkan lot2 kedai disewa oleh usahawan Cina dan usahawan dari luar.
Persoalannya, apa gunanya kita ada bangunan ikonik negara jika di dalamnya tiada ruang untuk produk2/brand bumiputera/Melayu? At least 50% reserve la utk produk Bumiputera.


No comments:

Post a Comment

Member BSK