Jumlah Pengunjung

Sunday 7 July 2013

ALLAH SENTIASA ADA !!!





MENYELUSURI satu lorong tiba-tiba Atan bertemu dengan satu premis yang ditujuinya iaitu Kedai Gunting Pak Abu. Atan masuk sambil menjenguk kepalanya ke dalam sambil berkata, "Boleh Pak Abu guntingkan rambut saya? "Boleh aje," jawab Pak Abu dengan nada bersahaja. "Sila duduk," pelawa Pak Abu sambil membetulkan kerusi untuk diduduki oleh Atan.
Sedang asyik Atan menyerahkan rambutnya kepada Pak Abu untuk digunting, tiba-tiba Pak Abu bersuara sambil mengeluh. "Wahai anak muda, pakcik sering mendengar penceramah agama menyebut bahawa Allah Maha Kaya, tapi kenapa dalam masa yang sama ramai di kalangan hamba-hamba Allah yang miskin.
"Bahkan, kadang-kadang orang Islam di merata tempat lebih miskin daripada orang yang bukan Islam," tegas suara Pak Abu dengan nada yang lebih tinggi.
Tidak cukup dengan hamburan kata-kata pedas menghiris itu, Pak Abu semakin agresif menyambung bicaranya dan berkata, "Wahai anak muda cuba kamu fikirkan, bukankah Allah itu Maha Bijaksana, kalau benar begitu, kenapa begitu ramai manusia di atas muka bumi ini yang bodoh dan dungu.
"Kenapalah Allah tidak memberikan kebijaksanaan-Nya itu kepada hamba-hamba-Nya. Tidakkah ini bermakna Allah mulai tidak berlaku adil kepada makhluk ciptaan-Nya.
"Jadi kalau begitu di mana pula sifat Allah yang selama ini terkenal dengan Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani."
Sesungguhnya bicara tajam yang sarat dengan sindiran ternyata menjadikan Atan rimas dan tidak selesa. Namun Atan diam sahaja sambil mengesap beberapa helai rambut yang telah digunting oleh Pak Abu jatuh ke ribanya.
Ternyata ketika Atan diam sejenak berfikir bagaimana cara untuk menjawab semua persoalan yang diluahkan oleh Pak Abu tiba-tiba terdengar siren ambulans yang sedang mengangkut orang sakit ke hospital berdekatan.
Tunggu apa lagi Pak Abu terus membebel sambil berkata, "Kan pakcik dah kata tadi, bukankah Allah itu konon-kononnya Maha Berkuasa untuk menyembuh penyakit manusia? Tapi kenapa di luar sana begitu ramai orang sakit, bahkan hospital dan klinik sentiasa dipenuhi dengan orang sakit.
"Hei! Kenapalah Allah tidak sembuhkan saja hamba ciptaan-Nya." Keluhan yang penuh dengan nada perli oleh Pak Abu nyata membuatkan hati Atan resah.
Bicara Pak Abu amat menjengkelkan fikiran Atan yang pada hematnya semacam mempertikaikan Allah. Namun Atan tidak berputus asa dan dia mulai memikirkan sesuatu idea untuk mematahkan hujah Pak Abu sebelum beredar dari premis kedai gunting Pak Abu.
Subhanallah! Akhirnya Atan mulai terlintas satu idea ketika melihat terdapat dua remaja lelaki sedang melintas dan berada tidak jauh dari kedai gunting Pak Abu. Hati kecil Atan cuba meyakinkan diri bahawa inilah peluangnya untuk membidas semua keraguan yang dicanangkan oleh Pak Abu sebentar tadi.
Atan mula bersuara, "Pak Abu tentu nampakkan dua remaja lelaki di luar sana yang kedua-kedua mereka berambut panjang, mengersang dan sangat buruk penampilan. Kenapa mereka berdua tidak datang untukrepair rambut mereka agar nampak lebih cantik, kemas dan bergaya atau di sini tiada orang yang bekerja sebagai penggunting rambut?"
Tiba-tiba Pak Abu dengan nada membantah menjawab, "Bagaimana mungkin tidak ada, bukankah aku ini yang bekerja sebagai penggunting rambut, bahkan ini premis aku yang dapat dilihat dengan begitu jelas dari jauh!" tegas Pak Abu.
Atan mula menekan Pak Abu dengan berkata, "Tidak! Pakcik bukan bekerja gunting rambut, kalau pakcik betul-betul bekerja sebagai tukang gunting rambut kenapa ada lagi orang yang rambutnya terus panjang?," tanya si Atan dengan nada kehairanan konon-kononnya.
"Ah, aku tetap bekerja sebagai tukang gunting rambut. Mereka di luar sana yang rambutnya panjang kerana tidak datang kepadaku untuk digunting," terus si Atan menyambut kata-kata Pak Abu sambil berkata,
"Ya! Tepat sekali, inilah akar permasalahan soalan Pak Abu tadi, sesungguhnya Allah sentiasa ada, hanya manusia saja yang tidak serius mencari Allah dan menyembah-Nya.
"Itulah sebabnya masih banyak penderitaan di dunia ini, hidup terbelenggu dengan kesusahan, kebodohan dan kemiskinan. Bukan kerana Allah tiada, tapi si hamba yang tidak tidak mendambakan dirinya kepada Allah."
Jawapan Atan tadi betul-betul membidas tepat keraguan yang cuba dibangkitkan oleh Pak Abu.



No comments:

Post a Comment

Member BSK