Jumlah Pengunjung

Friday 6 December 2013

BEKAS SETIAUSAHA PAS SELANGOR MEROYAN TERUK DAH MACAM BABI !!!



Bekas Setiausaha Pas Selangor, Norman Toha mempertikaikan ketelusan Pas apabila parti itu tidak berlaku adil ketika mengambil keputusan memecatnya sebagai ahli parti pada 25 Ogos lalu.
 
Tegasnya, proses pemecatannya itu tidak mengikut prosedur parti serta kaedah keadilan di dalam Islam apabila beliau langsung tidak diberi ruang untuk membela diri.

Ujar Norman, beliau hanya mengetahui berita tentang pemecatannya itu melalui satu kenyataan di dalam harakahdaily bertarikh semalam (3 Disember 2013), walaupun tarikh pemecatannya itu telah berlaku lebih tiga bulan lalu.

"Seandainya tarikh pemecatan itu berlaku pada 25 Ogos 2013 dan saya hanya mengetahuinya melalui kenyataan Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali di dalam harakahdaily bertarikh 3 Disember 2013, maka tempoh 30 hari yang terkandung di dalam Perlembagaan parti untuk membuat rayuan terhadap keputusan tersebut juga telah dinafikan.

"Saya juga dimaklumkan perkara yang sama turut berlaku ke atas bekas Ketua Pemuda Pas Pulau Pinang, Mohamed Hafiz Mohamed Nordin.

"Tidak mustahil perkara sama juga bakal berlaku ke atas Ustaz Mohammad Kazim Elias dan Hasan Basri (bekas Ketua Penerangan Pas Selangor," katanya kepada Utusan Malaysia, di sini hari ini. 

Untuk rekod, Norman merupakan ahli Pas sejak 1992 dengan nombor keahlian 332686.

Norman berkata, beliau juga tidak menerima surat yang didakwa oleh Mustafa telah dihantar melalui Poslaju keesokan harinya berhubung pemecatannya itu.
"Mengikut kaedah Poslaju, seseorang itu perlu menandatangani pada surat berkenaan tanda penerimaannya. Saya meminta Setiausaha Agung (Pas) untuk membuktikan bahawa dakwaan beliau itu benar.

"Saya juga meminta Presiden parti, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengambil perhatian serius mengenai kecuaian yang telah dilakukan oleh Setiausaha Agung (Mustafa. Jika perkara ini diadukan kepada Pendaftar Pertubuhan ia mungkin akan membawa masalah kepada Pas," ujar beliau.

Dalam perkembangan berkaitan, Norman turut menjelaskan dua bulan lepas beliau telah menghubungi Setiausaha Pas Selangor bertanyakan isu yang sama selepas kedengaran desas-desus beliau akan dipanggil oleh Jawatankuasa Disiplin parti.

"Namun beliau menyatakan bahawa saya sudah lama dipecat walaupun tiada salinan surat pemecatan yang saya terima di peringkat negeri setakat ini. Saya meminta beliau memastikan hal tersebut.

"Apabila timbul kes Ustaz Mohammad Kazim yang dilantik menganggotai Majlis Tertinggi (MT) UMNO, Mustafa telah mengeluarkan kenyataan bahawa Mohammad Kazim telah dipecat daripada parti pada mesyuarat Jawatankuasa Pas Pusat pada 25 Ogos 2013, bersama sama tiga individu lain termasuk saya," kata Norman.

Turut menimbulkan kehairanan, kata beliau, sebelum itu terdapat kenyataan oleh Ketua Penerangan Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dalam Sinar Harian Online berhubung tarikh pemecatannya.

"Tuan Ibrahim berkata pemecatan itu dibuat pada bulan Mei 2013 selepas berlangsungnya Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13). Masalah yang timbul, mengapa ada dua tarikh pemecatan yang berlainan?" soalnya.





No comments:

Post a Comment

Member BSK