Jumlah Pengunjung

Thursday 6 June 2013

BANGSA MANA YANG SEMAKIN BIDAP ???

Dong Zong semakin biadap dan kurang ajar terhadap bangsa melayu, itu adalah pendapat aku sendiri terhadap persatuan cinabeng di malaysia. Meminta bermacam2 terhadap kerajaan malaysia, sedangkan mereka tidak sedar mereka adalah bangsa pendatang di tanah melayu ini. Ini masanya kerajaan harus ajar pada persatuan cinabeng supaya sedar diri dan menghormati hak mutlak bangsa MELAYU di negara malaysia ini. bangsa yang tidak tahu di untung ini tidak sedar sekiranya mereka masih tinggal di negara asal mereka kehidupan mereka tidak akan sesempurna begini. ikuti cerita selanjutnya di bawah...



Masyarakat Cina khususnya Persekutuan Persatuan-persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong) perlu sedar tidak ada negara lain di dunia yang membenarkan kaum Cina terus hidup sebagai 'Cina' kecuali di Malaysia.
 
Sehubungan itu, Felo Penyelidik Utama Institut Alam dan Tamadun Melayu, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Datuk Dr. Teo Kok Seong mahu pertubuhan itu berhenti membuat tuntutan melampau sebaliknya menggunakan pendekatan mengambil kira resam 'di mana bumi dipijak di situ langit dijunjung'.

Menurut beliau, realiti masyarakat Malaysia yang berbilang kaum dengan orang Melayu merupakan pemilik kuasa dominan perlu diakui semua pihak termasuk masyarakat Cina.

Sehubungan itu, tambahnya, pelantikan menteri tidak fasih berbahasa Mandarin yang dibangkitkan Dong Zong baru-baru ini bukan isu besar.
"Perkara ini melampau sedangkan orang Cina yang tidak fasih bahasa Melayu langsung tidak diungkit. Orang Cina pun tidak pernah baiki keadaan ini. Ini sesuatu yang tidak baik, saya kira sudah waktunya perkara ini dibincangkan betul-betul sebab saya kira apa matlamat orang Cina hidup di Malaysia ini," katanya.

Beliau berucap dalam Program Bicara Eksekutif Budaya 2013 bertajuk 'Kesantunan Bahasa Melayu Dalam Komunikasi dan Penulisan Mutakhir' di Kompleks Dagangan Mahkota, di sini hari ini.





No comments:

Post a Comment

Member BSK