Jumlah Pengunjung

Friday 4 January 2013

KASIHANI NEGERI KELANTAN !!!

Jom kita buat perbandingan

Kelantan telah ditadbir oleh Pas selama 22 tahun, manakala Terengganu juga pernah ditadbir oleh Pas dan kini UMNO. Tak payahlah buang masa banding rekod-rekod lama, takut lebih teruk pula dapatannya. Cukuplah kita bandingkan data terbaru 2012 saja.

Pertama, kita bandingkan keluaran negeri kasar Kelantan berdasarkan aktiviti ekonominya yang tiada kena mengena dengan Persekutuan seperti pertanian, pembinaan, pembuatan, perkhidmatan, penyeludupan barangan Siam, geng Pattani meniaga di Rantau Panjang, perjudian, lesen arak, pelacuran, jual dadah, curi kabel telefon, jual balak haram, ladang rakyat, kambing jamapari, tabung Memali, jual air jampi Pok Nik, sticker Pas, jual potret Pok Nik, jualan ubat kuat, perlombongan dan juga kuari; maka unjuran KDNK Kelantan pada tahun 2012 ialah RM11,144 juta atau bersamaan RM11.1 billion. Berbanding dengan Terengganu berdasarkan aktiviti ekonominya yang juga tiada kena mengena dengan Persekutuan seperti pertanian, pembinaan, pembuatan, perkhidmatan, perlombongan dan juga kuari; maka unjuran KDNK Terengganu pada tahun 2012 adalah RM16,693 juta atau bersamaan RM16.7 billion. Jadi negeri mana yang boleh dikatakan gagal? (Rujuk EPU).

Kedua, kita bandingkan pula pendapatan perkapita antara kedua negeri tersebut. Pendapatan perkapita rakyat negeri Kelantan RM7,500 (tak termasuk anak Kelantan di luar Kelantan), manakala Terengganu pula RM27,140 (rujuk EPU). Pihak mana gagal lagi?

Susah sangat nak bandingkan dengan angka...kita ambil contoh mudah. Kelantan air paip kotor dan berbau, Terengganu bekalan air bersih. Kelantan negeri kotor penuh semak samun (sampai Sultan sendiri pun turun kutip sampah...baik punya sindir), dan Terengganu antara destinasi pelancongan yang cantik dan bersih. Kelantan setiap tahun ramai pengunjung membeli belah di Rantau Panjang yang ramai peniaga Siam, Terengganu ramai peniaga tempatan. Kelantan tersangatlah Assobiyah (kenegerian), Terengganu biasa-biasa saja. Kelantan takde highway, Terengganu highway cantik. Kelantan bla..bla..bla..­Terengganu yes..yes..yes!!­ Hehe...banyak hal lain lagi tu, bandingkanlah sendiri.

Credit to RichAlam

No comments:

Post a Comment

Member BSK