Jumlah Pengunjung

Wednesday 16 January 2013

PAS PERAK BIARKAN ORANG MATI SEMASA CERAMAH !!!


Al-fatihah! baru mlm tadi di Ceramah PAS pengkalan Pegoh ipoh, salah seorang
 hadiran meninggal dunia kira-kira jam 11 malam tadi, Mohammad Puaad bin Ariffin
 yang menghadiri ceramah PAS meyinggah ke salah sebuah kedai makan untuk minum,
 beliau rebah dengan sendiri secara tina-tiba. kawan gua yang kebetulan lalu untuk order
 air di kedai yang sama medapati dia di pangku oleh beberapa petugas sambil
 dikibarkan kain agar arwah dapat udara segar untuk salah satu usaha yang mampu
 membantu beliau...
Masih bernafas ketika ini...
Ketika itu arwah masih bernafas lagi bila kawan gua tengok dadanya yang masih
 turun naik, tetapi selepas kira-kira 10-15 minit selepas itu kawan gua tengok
 pernafasannya makin perlahan, muka arwah juga bertambah pucat bagai 
kehilangan darah, kira-kira jam 11.30 kawan gua tengok dadanya mula berhenti, 
salah seorang dari petugas meyebut beberapa kali ALLAH ketelinga beliau. 
pada masa ini kawan gua tengok dadanya sudah berhenti bernafas bila dilihat tidak lagi
 bergerak turun naik.
Sebaik Ambulan sampai kira-kira 15-20 minit selepas dihubungi, arwah 
 diperiksa dan dengan alatan memeriksa nadi arwah ternyata beliau telah pun 
disahkan meninggal dunia. selepas lebih kurang 5-10 minit selepas ambulan beredar
 pihak polis datang untuk ambil mayat arwah untuk urusan pengesahan kematian 
dan mungkin untuk bedah siasat.
Amat gua tak puas hati bila ketika kejadian tersebut, Ketua pemuda 
PAS malaysia yang juga merupakan penceramah akhir selepas Wong Ka Wee
 dan Sivakumar (tronoh) terus berceramah, dalam kecoh begitu sepatutnya
 berhentilah dari meneruskan ceramah beliau, gua tak paham dalam 
kematian arwah yang telahpun disahkan dia masih melalak mengutuk
 UMNO dan BN seperti tidak ada apa yang berlaku sedangkan ada orang 
yang juga datang untuk ceramah tersebut meninggal dunia.

Nampak sangat tidak perihatin, sekalipun kalau alasannya tak perasan 
dengan kejadian yang hanya berjarak sekitar 50 Meter dari tempat ceramah
 sukar bagi kawan gua dan juga beberapa orang lain yang juga turut hadir, 
Bukankah sepatutnya urusetia memaklumkan kepada penceramah 
untuk berhenti bagi menghormati salah seorang penonton yang 
meninggal dunia. Sepatutnya kena berhenti serta merta! 

Sehinggalah tamat sesi ceramah kira-kira jam 12.01, bagaikan tiada apa
 yang berlaku dan kawan gua tengok yang hadir mula balik dengan kelihatan 
kenderaan motor dan kereta yang berpusu-pusu keluar untuk pulang,
 tak boleh ker umumkan ada yang meninggal dan disedekahkan Alfatihah
atau setidak-tidaknya bersimpati dengan memberi sedikit sedekah kepada
 keluarga mangsa hasil kutipan malam nie, lancarkanlah derma kilat dan 
arahkan jawatan kuasa menguruskan Arwah sehingga kepangkuan 
keluarga kerana beliau juga mungkin sebagai seorang ahli PAS. 

  gua agak terkejut bila dengar ada yang mengatakan arwah Orang Kuala Pari,
 tersentak kawan gua dengar kerana mana mungkin kawan gua tak kenal orang kampung, 
kebetulan kawan gua tengok ada dua orang kampung teman yang hadir selepas arwah 
meninggal dunia, barulah kawan gua perasan yang rasanya dia memang orang kampung 
Sri Aman, Menglembu, al maklumlah rasanya hampir 20 tahun kawan gua tak jumpa. 
Dekat pukul 1 pagi kelihatan anak dan menantunya hadir selepas dihubungi 
dengan merujuk nombor talipon yang tercatat dalam dompet beliau...
Bertambah sakit hati gua bila ada ler ostad sorang nie yang kata 
 ' Tak Pa... dia matipun JIHAD sebab hadir dengar ceramah kita
'  panas benor gua bila tuan punya kedai makan tersebut cerita 
pada kawan gua, udahlah lu org buat muka cilake je.. banyak 
pulak bunyinya! kalau tahu ler  anak-anak dia dah tentu pakat 
meyumpah ler diorg... mcm sial le lu org pembangkang ni..!




No comments:

Post a Comment

Member BSK