Jumlah Pengunjung

Thursday 21 February 2013

Fakta Sebenar Tentang LEBUHRAYA KELANTAN !!!


Beberapa hari ini, penyokong-penyokong pembangkang banyak menyebarkan satu gambar yang mengandungi seribu persepsi mengatakan bahawa Thailand tiada tol dan Malaysia boleh ada tol, seterusnya menyalahkan kerajaan Malaysia sebagai penipu dan sebagainya. Benarkah fitnah itu?



Kebanyakan tol di Thailand sebenarnya berada dalam lingkungan kawasan Greater Bangkok. Tol di Thailand dibahagi kepada tiga bahagian iaitu expressways, tollways, dan motorways.


Tol di Thailand diletakkan di bawah agensi di bawah Kementerian Pengakutan Thailand, iaitu EXAT (Expressway Authority of Thailand), dan DoH (Department of Highways). 



EXAT bertanggungjawab menguruskan Chaloem Mahanakhon Expressway, Si Rat Expressway, Chalong Rat Expressway, Udon Ratthaya Expressway, Burapha Withi Expressway dan Kanchanphisek Outer Ring Road (Bahagian Selatan). 



DoH pula bertanggungjawab menguruskan Uttraphimuk Tollway (dulu dikenali sebagai Don Mueang Tollway), Motorway No. 7 (Bangkok-Chonburi), dan Motorway No. 9 (Kanchanphisek Outer Ring Road - kawasan timur Thailand). 



Tol di Thailand dicaj dalam lingkungan 40 Baht sehinggalah 55 Bhat mengikut lebuhraya tertentu. Jumlah ini kalau ditukar ke dalam wang Malaysia berjumlah dalam RM 4.15 hingga ke RM 5.71 sen. 


Jadi di manakah relevannya rancangan kerajaan PAS Kelantan untuk membina lebuhraya tanpa tol? Siapa yang akan menyelenggarakan lebuhraya tersebut jika tiada kutipan tol yang diambil?

Satu lagi persoalan terbesar adalah ke mana perginya duit derma yang dikutip untuk membina Lebuhraya Rakyat? Adakah sudah disalur kepada dana pilihanraya PAS?

Anda jawab sendiri!






No comments:

Post a Comment

Member BSK