Jumlah Pengunjung

Saturday 30 March 2013

PERKHIDMATAN DI KELANTAN 1 JAM HANYA BERHARGA RM1 !!! Perhhh....




Kerajaan Pas Kelantan mengakui kadar bayaran letak kereta RM1 sejam yang dikenakan Majlis Perbandaran Kota Bharu (MPKB) adalah yang termahal di negara ini termasuk melebihi kadar di kawasan Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ).

Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Perumahan dan Kesihatan Negeri, Datuk Takiyuddin Hassan bagaimanapun berkata, penduduk Kota Bharu lebih beruntung daripada warga Petaling Jaya kerana mereka tidak perlu membayar tol untuk ke bandar.

“Betullah Petaling Jaya hanya kenakan bayaran pakir 80 sen sejam tapi orang di sana kena bayar tol sampai RM3. Lepas itu, nak makan mee sup semangkuk RM3.50.

“Tapi kita di Kota Bharu, boleh lagi makan nasi sup RM2 saja. Kita bayar letak kereta RM1 sejam, naik atas pasar nak beli apa masih murah, sayur kangkung seikat 50 sen saja, negeri lain sudah RM2,” katanya.

Sumber : Utusan Malaysia



PAS lantang menyebut negara berkebajikan, tapi tak habis-habis kutip duit rakyat. Tak cukup dengan duit-duit derma yang diisi dalam tin milo di setiap ceramah PAS, nak pula dikutip duit rakyat yang keluar ke bandar untuk urusan harian.

Bukan sahaja kadar parkir yang dikenakan mahal, malah ada kawasan yang tidak sepatutnya dikenakan bayaran parkir turut dikenakan bayaran!

Logikkah kawasan hospital pun dikenakan bayaran parkir? Rakyat tidak mengira susah atau senang ke hospital untuk mendapatkan rawatan. 

Kerajaan BN sudah melakukan apa yang terdaya untuk meminimakan kos rawatan untuk rakyat, PAS pula ambil kesempatan ke atas rakyat yang mahu dapatkan khidmat perubatan.

Mungkin kadar bayaran RM1 sejam tidak dianggap mahal bagi kawasan-kawasan bandar di mana rakyat cuma berhenti selama sejam atau dua jam, tetapi bagaimana pula di hospital? Berapa yang perlu dibayar oleh pesakit atau penjaga pesakit yang terpaksa meletakkan kenderaan mereka selama berhari-hari?

Mengapa nak dibandingkan Kota Bharu dan Petaling Jaya? Kadar pendapatan dan sara hidup sudah pastinya berbeza. Lihat sahaja pembangunan di Petaling Jaya yang jauh meninggalkan bandar Kota Bharu.

Mengapa nak dibandingkan jalanraya di Kota Bharu dan Petaling Jaya? Sudah tentulah lebuhraya dikenakan tol. Hasil kutipan tol itulah yang digunakan oleh syarikat konsesi untuk menyelenggara lebuhraya. 

Layakkah PAS digelar kerajaan berkebajikan?


No comments:

Post a Comment

Member BSK