Jumlah Pengunjung

Sunday 24 March 2013

MAJLIS SYURA PAS MASUK MAHARAJA LAWAK MEGA !!! #rempuh243 #jomsokongbn




Penulis terbaca satu kenyataan yang boleh dianggap kelakar. Bila satu majlis Syura parti yang tak berapa nak stabil pendiriannya pasal Islam boleh menasihatkan Kerajaan tentang keselamatan.
Majlis Syura Pas yang tak boleh nak 'pertahankan Kalimah Allah' hingga terpaksa digugut oleh Ustaz Haron Din, kini cuba mengajar Kerajaan dalam soal keselamatan? Memang satu perkara yang tidak boleh diterima akal.
"Majlis Syura Ulamak menganggap kewajipan menjaga keamanan negara adalah tanggungjawab bersama. Majlis Syura Ulamak juga menentang sebarang ancaman keselamatan yang dilakukan oleh mana-mana pihak, samaada dari dalam mahupun luar negara.
"Majlis Syura Ulamak menyarankan agar Kerajaan Malaysia memastikan tiada lagi ancaman keselamatan terhadap rakyat dan negara di masa hadapan. Jika berlaku juga, Majlis Syura Ulamak mendesak agar tindakan diambil dengan penuh kebijaksanaan dan lebih segera, agar keselamatan rakyat dan negara terjamin," katanya.
Bukan penulis nak 'kondem' Majlis Syura Pas ni, bagus juga kenyataan mereka. Sekurang-kurangnya kita tahu, mereka ni mengambil berat soal keselamatan negara. Tetapi ayat 'agar tindakan diambil dengan penuh kebijaksanaan dan lebih segera' tu yang membuatkan penulis rasa kelakar.

Sudah tentu Majlis Syura Pas ni tak tahu, soal keselamatan negara bukan perkara yang main-main. Walaupun mereka menceroboh, tetapi kita masih boleh guna 'perbincangan' untuk selesaikan masalah. Sebab mereka tidak lakukan sebarang tindakan 'luar jangka'.
Lagi satu, tindakan 'menyerang' dan walaupun mempertahankan tanah air, akan menyebabkan dendam disebelah pihak. Mungkin kita beri alasan untuk pertahankan tanah air. Tetapi disebelah puak penganas, ia bersifat dendam dan mungkin akan dibalas kelak.
Sekarang ni si penganas mati, meninggalkan anak, dan anaknya akan membesar dan mungkin akan cuba membalas dendam atas kematian bapanya tu. Benda ni akan jadi panjang, dan bersambung.
Kalau kita dapat selesaikan perkara ini dengan 'perbincangan' perkara ini akan selesai dengan mudah. Sebab tu Kerajaan bertindak menyelesaikan dulu dengan cara baik, namun penceroboh menganas, dan kerajaan terpaksa bertindak mempertahankan negara.
Kerja keselamatan negara ini bukan kerja main-main. Bukannya boleh serang sesuka-hati. Kita bukan Amerika yang samseng! Kita lebih suka pendamaian, sebab itu PM Najib Razak sentiasa jadi pendamai bila ada peperangan.
Tetapi kali ni, kita terpaksa menyerang mereka kerana mereka menganas dan menceroboh. Apakah Majlis Syura Pas faham akan semua ini? Atau mereka hanya tahu bercakap dan bercakap demi bercakap?
Masalah bible melayu dan kalimah Allah pun tak boleh keluar kenyataan 'bersama' lagi nak sibuk cakap pasal keselamatan negara? Akai ada ka?

No comments:

Post a Comment

Member BSK