Jumlah Pengunjung

Tuesday 1 October 2013

KISAH GORES DAN MENANG !!!



Sebanyak 486 tuntutan berkaitan gores dan menang diadukan di Tribunal Tuntutan Pengguna seluruh negara sehingga 31 Ogos lalu. Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Hasan Malek berkata, tahun lalu, 598 tuntutan difailkan di tribunal itu berbanding 456 tuntutan pada tahun sebelumnya.

Beliau berkata demikian dalam jawapan bertulis pada persidangan Dewan Rakyat hari ini bagi menjawab soalan Teresa Kok (DAP-Seputeh) yang bertanya mengenai pecahan kes gores dan menang yang diadukan ke tribunal itu antara 2011 hingga Ogos 2013.

Hasan berkata, kementerian konsisten dalam melaksanakan pemantauan dan
pemeriksaan bagi membendung kegiatan penipuan gores dan menang.

Pindaan Akta Perihal Dagangan (APD) 2011 yang berkuat kuasa 1 November 2011 memperuntuk kesalahan khusus mengikut Seksyen 20 APD berkaitan pernyataan palsu atau mengelirukan mengenai peraduan atau permainan termasuk peraduan gores dan menang.

"Ia membolehkan kementerian mengambil tindakan yang lebih berkesan terhadap pihak yang menganjurkan peraduan gores dan menang dengan cara palsu atau mengelirukan orang ramai sekiranya didapati tiada hadiah ditawarkan atau hadiah  yang ditawarkan tertakluk kepada pembayaran wang, kos atau syarat yang tidak  munasabah," katanya.

Oleh itu, katanya, kerajaan mengalu-alukan kerjasama orang ramai untuk melaporkan aktiviti gores dan menang supaya tindakan segera dapat diambil.


Pssttt...  Sendikit gores dan menang ni biasanya dijalankan oleh bangsa cina, cina pukimak macam ni kalau masuk tempat aku memang bersembor darah kat muka diorang sekor-sekor aku bagi...

No comments:

Post a Comment

Member BSK