Jumlah Pengunjung

Tuesday 24 September 2013

ADUN BATU BURUK TAK LAMA LAGI BOLEH JADI ADUN BATU BERUK !!!



Ahli Dewan Undangan (ADUN) Batu Buruk, Syed Azman Syed Ahmad Nawawi dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas tuduhan menganjurkan perhimpunan haram Blackout 505 di Padang Merbok, Jun lalu.
Syed Azman, 52, daripada parti Pas mengaku tidak bersalah dan memohon dibicarakan selepas pertuduhan terhadapnya dibacakan oleh jurubahasa di hadapan Hakim Mat Ghani Abdullah.

Ahli politik itu didakwa menganjurkan satu perhimpunan yang tidak mematuhi syarat yang dikenakan oleh pegawai yang menjaga Daerah Polis Dang Wangi, Asisten Komisioner Zainuddin Ahmad bagi mendapatkan persetujuan pemilik padang iaitu Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).

Pendakwaan dibuat mengikut Seksyen 15(3) Akta Perhimpunan Aman 2012 yang membawa hukuman denda tidak melebihi RM10,000 jika sabit kesalahan.
Syed Azman turut mengaku tidak bersalah atas pertuduhan pilihan iaitu gagal menyertakan salinan persetujuan DBKL bertarikh 12 Jun 2013 kepada Zainuddin seperti yang ditetapkan oleh Seksyen 10(c) akta sama.

Bagi pertuduhan tersebut, dia didakwa mengikut Seksyen 9(1) Akta Perhimpunan Aman 2012 yang turut memperuntukkan hukuman denda maksimum RM10,000 jika sabit kesalahan.
Kesalahan itu didakwa dilakukannya di Padang Merbok Jalan Parlimen di sini antara pukul 2 dan 6 petang, 22 Jun lalu.

Pada 24 Julai lalu, Ahli Parlimen Seremban, Anthony Loke Siew Fook, 36; Ahli Parlimen Pandan, Mohd. Rafizi Ramli, 36; dan anggota sekretariat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Muhammad Adib Ishar, 24; didakwa di mahkamah sama atas tuduhan yang serupa.

Pada prosiding hari ini, Timbalan Pendakwa Raya, Nurul Huda Mohd. Nor yang mengendalikan pendakwaan mencadangkan jaminan RM3,000 tanpa cagaran dikenakan terhadap Syed Azman seperti yang ditetapkan mahkamah kepada tiga tertuduh tersebut sebelum ini.

Peguam Ariff Azami Hussin yang mewakili Syed Azman tidak membantah.
Mahkamah yang menerima cadangan pihak pendakwaan berhubung jaminan tersebut turut menetapkan 9 dan 10 Disember ini untuk perbicaraan.
Sementara itu, mahkamah turut menetapkan keempat-empat tertuduh terbabit dibicarakan bersama kes empat tertuduh lain yang turut didakwa pada 24 Julai lalu kerana melibatkan saksi-saksi yang sama.

Mereka adalah pelajar Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Adam Adli Abd. Halim, 25; pengerusi Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM), Muhammad Safuan Anang @ Talib, 24; sekretariat SMM, Ekhsan Bukharee Badarul Hisham, 22; dan Presiden Persatuan Islam Universiti Malaya (UM), Mohamed Bukhari Mohamed Sufian, 23.







No comments:

Post a Comment

Member BSK