Jumlah Pengunjung

Friday 20 September 2013

PAS PATUT MALU DENGAN PEREMPUAN CACAT INI !!!



Walaupun pernah dinafikan peluang untuk belajar di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) di peringkat awal kerana kecacatan fizikal namun ia bukanlah penghalang buat seorang insan kurang upaya (OKU) untuk mencapai impian.

GRADUAN UIAM, Nik Nor Ermiza Rozana Mustaffa yang mengalami kerapuhan tulang berdiri untuk menunjukkan Ijazah Undang-Undang dan Syariah yang berjaya diperolehinya daripada pengajian di UIAM pada tahun 2010 sambil diperhatikan oleh ibu bapa dan adik lelakinya ketika ditemui di rumahnya hari ini. - BERNAMA



Dengan kegigihan dan keazaman yang kental, Nik Nor Ermiza Rozana Mustaffa, 32, akhirnya menggenggam segulung ijazah undang-undang dan syariah dalam tempoh enam tahun apabila diberikan peluang kedua belajar di UIAM dari tahun 2005 hingga 2010.

Anak sulung daripada enam adik beradik ini yang menghidap penyakit kerapuhan tulang sejak dilahirkan dapat membuktikan kecacatan bukan satu penghalang.

Ketika mengimbau liku-liku yang dilalui semasa ditemui di rumah ibu bapanya di Kampung Gong Pak Mentosa, Tembila, dekat sini, beliau berkata, semasa mula-mula melapor diri pada 4 Julai, beliau agak terkejut apabila diberitahu yang pihak universiti belum bersedia untuk menerima beliau memandangkan kecacatannya yang boleh mengganggu pengajian kelak.

Menurutnya, ketika itu, UIAM tidak dapat memberi jaminan beliau meneruskan pengajian setelah melihat keadaan fizikal dan ketinggiannya yang hanya 94 sentimeter ketika itu, serta tiada kemudahan untuk belajar bagi orang sepertinya sebelum pulang dengan hampa.

Bagaimanapun, beliau agak terkejut apabila didatangi sekumpulan pegawai diketuai Pengarah Pejabat Perhubungan Awam UIAM, Shamsul Azhar Mohd Yusof seminggu kemudian di rumahnya bagi membawa berita gembira yang beliau dibenarkan belajar.

"Saya amat berterima kasih kepada Rektor UIAM ketika itu, Profesor Datuk Dr. Mohd Kamal Hassan yang membuat keputusan hingga membolehkan saya menyambung pengajian dan dapat duduk selesa di bilik yang diubah suai untuk orang seperti saya," kata anak kepada seorang petani Mustaffa Ibrahim, 55, dan Raja Rosnawati Raja Mamat, 50.

Nik Nor Ermiza Rozana berkata, apa yang penting ialah tidak mudah jemu selain sering dibantu para pensyarah termasuk rakan-rakan di UIAM terutamanya untuk bergerak dengan kereta sorongnya.
Dengan kegigihannya, beliau menerima anugerah khas Abdullah Ibnu Umm Maktum pada Majlis Konvokesyen ke-25 kerana kejayaannya dalam pengajiannya.

Namun begitu sejak menamatkan pengajiannya di UIAM pada tahun 2010, Nik Nor Ermiza Rozana masih menganggur dan tidak mempunyai sebarang pekerjaan dan berharap diterima bekerja supaya dapat membantu ibu bapanya yang banyak berjasa dan berkorban untuk kejayaannya sejak di bangku sekolah rendah.

Katanya, beliau terpaksa menolak tawaran kerja dari Celcom dan Telekom Malaysia sebagai operator di Kuala Lumpur kerana ingin bekerja di Terengganu.
Namun begitu, beliau masih berharap ada pihak yang sanggup menerimanya untuk bekerja di Terengganu bagi memudahkannya berulang-alik dari rumah ke tempat kerja dan berharap dapat bekerja sebagai Pegawai Syariah dengan kerajaan negeri Terengganu selepas menjalani temu duga bulan lalu.
- BERNAMA


Psstt....  Lain pula dengan perangai parti PAS, 24 jam asyik nak menipu rakyat mintak derma jer...  duit tu entah di belanje kemana entah la...







No comments:

Post a Comment

Member BSK