Jumlah Pengunjung

Wednesday 28 November 2012

SAH AHLI-AHLI PAS TIDAK PERCAYA ANWAR !!!



Pas nampaknya kian menjadi seperti tupai. Lompat sana lompat sini, ciluk sana ciluk sini tetapi akhirnya gagal dianggap umum sebagai gerakan Islam seperti Ikhwan di Mesir dan juga Nahdatul Ulama di Indonesia.
Yang kelihatan penting bagi parti tersebut bukannya Islam tetapi Putrajaya. Dulu politik seperti ini orang sebut politik Machiavelli, hari ini sudah ramai yang menyebutnya sebagai ‘politik putar alam’ – siang cakap lain, malam pakai topeng dan cakap lain.
Ini terbukti apabila mereka mengadakan solat hajat dan mendoakan agar Umno dan BN dibinasakan ALLAH seperti mana ALLAH membinasakan Firaun, Namrud dan sebagainya. Soalnya mengapa mendoakan Umno saja binasa, mengapa tidak mendoakan Israel, DAP serta PKR dibinasakan kerana kezaliman serta kemungkaran yang dibuat selama ini?
Nampaknya sejak dulu, Pas terus memperalatkan ritual keagamaan seperti solat hajat dengan sewenang-wenangnya bagi tujuan politik.
Namun di sebalik barisan saf-saf solat hajat tersebut, rupa-rupanya tidak ada satu kesatuan atau cohesiveness di kalangan ahli-ahli parti tersebut mengenai isu pokok.

Walaupun Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang sendiri pernah mempersetujui tanpa membuat sebarang referendum akan saranan agar Anwar Ibrahim menjadi perdana menteri sekiranya Pakatan Rakyat memenangi PRU13 dan ia disahkan secara automatik oleh
Mursyidul Am yang sentiasa menganggap DAP dan PKR lebih Islamik, tetapi apa yang disaksikan dalam Muktamar ke-58 parti itu di Kota Bharu seminggu lalu adalah cukup berbeza.
Tak siapa menduga di peringkat akar umbi, Anwar bukanlah pilihan utama berbanding keputusan satu dua orang di peringkat tertinggi. Muktamar Tahunan Pas ke-58 di Kota Bharu itu juga dilihat kemenangan bagi ahli-ahli biasa atau ahli-ahli di peringkat akar umbi.
Mereka berjaya menggagalkan kehendak kumpulan “elit” atau profesional di dalam parti yang mahu menyerahkan negara dipimpin oleh pihak luar dari Pas.
Sejak 50 tahun ditubuhkan, Pas yakin dan percaya jika mereka menang pilihan raya, presiden merekalah yang paling layak jadi PM, bukan orang luar. Tetapi apa yang akhir-akhir ini amat berlainan dari apa yang dihajati Pas selama ini. Bahkan di atas kertas, Pas bersetuju dengan turut mengusulkan Anwar yang berhadapan isu-isu moral diberi kepercayaan menjadi PM ke-7 jika mereka menang.
Muktamar kali ini juga membuktikan Pas berjaya menepis dakwaan bahawa parti itu kini dalam genggaman Anwar ataupun sudah menjadi boneka Dap.
Pas membuktikan parti itu tidak sama dengan apa yang dibaca baik dalam blog-blog pro pembangkang ataupun media rasmi parti itu. Pendek kata hakikat Anwar berjaya meresapi pengaruhnya ke dalam parti itu, ia satu sandiwara melucukan.
Bagi mereka sama ada Anwar ataupun Dap, ia hanyalah sebuah sandiwara kerana akhirnya mereka yang berada di peringkat akar umbi yang menentukan dasar parti.
Anwar mungkin berjaya “mengkaderkan” pemimpin muda profesional yang kini memegang pelbagai jawatan penting dalam parti, namun itu pun peratusnya sangat kecil. Kalau ibarat sekumpulan kambing berwarna hitam, peratus yang kecil pro Anwar yang berwarna kelabu itu tenggelam begitu saja.
Presiden Pas menyedari kumpulan pro ulama dan mereka yang tidak senang dengan Anwar lebih dominan sehingga Tuan Guru kelihatan agak kecut untuk menyebelahi Anwar pada peringkat ini.

Hadi mungkin mengagumi Anwar daripada mempercayai keupayaan dirinya dan partinya terpaksa menerima hakikat ahli-ahli di peringkat akar umbi adalah kuasa penentu.
Bagi mereka, perjuangan Pas bukan semata-mata merampas Putrajaya, tetapi mendaulatkan Islam. Mereka menerima hakikat bahawa dalam PRU13 kekalahan Umno sajalah peluang mereka untuk menawan Putrajaya jauh lebih cerah.
Mereka bukanya menolak kemenangan dalam PRU13 tetapi jauh dari itu mereka menitikberatkan perjuangan akhirat seperti diperjuangkan sejak parti itu ditubuhkan 50 tahun silam.
Dalam hal ini mereka sebulat suara menolak kehendak DAP dan PKR yang ingin menobatkan Anwar sebagai perdana menteri kerana sedar kedua-duanya tidak boleh diharapkan.

Namun, ia bukanlah berita yang keseluruhannya gembira untuk Hadi. Apakah beliau fikir DAP dan PKR akan memberikannya laluan mudah atau menyokong beliau?

Bukankan Hadi adalah antara pemimpin Pas yang cukup beria-ia memajukan idea hukum hudud dan negara Islam.  Silap hari bulan, kedua-dua parti ini akan mengusahakan agar Hadi tewas di kerusi Parlimen yang beliau tandingi. Jika ini berlaku, maka selicik-licik Hadi, akhirnya beliau juga akan turut terjatuh.

No comments:

Post a Comment

Member BSK