Jumlah Pengunjung

Sunday 11 November 2012

UMNO & PAS HARUS BERSATU DEMI AGAMA, BANGSA & NEGARA !!!


Usaha untuk mengwujudkan ruang kerjasama di antara Pas dan Umno yang terhalang sebelum ini dilihat wajar diteruskan demi kepentingan agama Islam dan orang Melayu di negara ini.

Pensyarah Universiti Islam Antarabangsa, Prof Madya Dr Yusof Muhammad berkata, kerjasama ini penting untuk ke hadapan.

"Suka atau tidak suka perlu bekerjasama dengan Umno sebagai alternatif pertama.

"Masalah orang Pas sekarang ialah mereka melihat orang Umno seperti orang kafir," katanya pada Wacana Mengembalikan Pas ke Landasan Asal di sini, hari ini.

Bulan lalu, Naib Presiden Pas, Datuk Mahfuz Omar Pas menegaskan pemimpin Umno dan bekas Timbalan Presiden parti itu, Nasharudin Mat Isa boleh meneruskan kerjasama politik, jika itu yang diinginkan, tetapi tanpa kehadiran Pas.

Mahfuz berkata, Pas juga tidak mempunyai masalah sekiranya Umno mahu meneruskan perbincangan dengan Nasharudin, yang dilihat lebih dekat dengan parti teras Barisan Nasional (BN).

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas beberapa kenyataan pemimpin Umno yang menyambut baik dan menerima secara positif saranan Nasharudin yang mahu merencanakan semula perpaduan umat Islam terutamanya melibatkan Umno dan Pas.

Sementara itu, ketika mengulas mengenai kerjasama politik dengan parti yang bukan Islam, Yusof juga berkata, realiti politik seperti ini tidak dapat ditolak untuk memperluaskan kuasa.

Bagaimanapun katanya, orang Islam perlu dominan dalam menguasai dasar.

"Orang Islamlah yang wajar mengawal bukannya diberi hak untuk mengawal kepada orang bukan Islam, manakala dengan sesama Islam kita perlu menyatakan pendirian tegas kita.

“Kita tidak boleh bercakap tentang revolusi tetapi kena berbicara mengenai demokrasi. Suka atau tidak suka, inilah sistem yang ada di Malaysia. Penyertaan dalam pilihanraya adalah satu kewajipan," katanya lagi.

No comments:

Post a Comment

Member BSK