Jumlah Pengunjung

Friday 30 November 2012

Tentera Israel tiada belas kasihan, kata rakyat Palestin !!!


Saksi rakyat Palestin hari ini menceritakan pengalaman perit kehilangan orang kesayangan mereka di tangan tentera rejim Israel dengan seorang ayah berkata: "Askar terbabit langsung tidak menunjukkan belas kasihan."
  
Salah Al Sammouni, 33, saksi pertama yang memberi keterangan pada pendengaran Suruhanjaya Jenayah Perang Kuala Lumpur mengenai Palestin, berkata askar Israel membunuh 21 anggota keluarganya termasuk anak perempuannya pada 5 Januari 2009, ketika menyerang kampungnya di Gaza.
  
"Pada hari berkenaan, 21 anggota keluarga saya mati di rumah yang sama pada masa yang sama," katanya menerusi penterjemah, dengan air mata berlinangan.
   
Menjawab soalan Prof Gurdial Singh Nijar yang mengetuai pasukan pendakwaan sama ada mereka yang membunuh keluarganya berpakaian seragam, Salah berkata: "Ya. Saya lihat mereka selama beberapa jam. Mereka memakai seragam tentera...sudah tentu saya mahu pembunuh terbabit dipenjarakan.
  
"Hari ini mereka masih mengebom Gaza. Gaza telah musnah dan tiada siapa melakukan sesuatu mengenainya. Isteri dan anak-anak saya berpindah dari satu rumah ke satu rumah, mencari perlindungan daripada serangan Israel," katanya.
  
Sementara itu saksi kedua, Mahmoud Al Sammouni, 15, yang juga sepupu Salah, berkata ayahnya ditembak mati pada 4 Jan 2009, sekalipun telah mengangkat tangan tanda menyerah diri. Turut terbunuh adik lelakinya yang berusia empat tahun.
  
Suruhanjaya itu dijadual mendengar testimoni daripada 11 saksi yang mendakwa kekejaman dan kemungkinan berlaku jenayah perang di Palestin. Empat daripada mereka memberi keterangan hari ini.
  
Lima anggota suruhanjaya yang mendengar testimoni itu ialah peguam Musa Ismail;  bekas pembantu setiausaha agung Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) dan penyelaras kemanusiaan untuk Iraq, Hans-Christof Graf von Sponeck; Denis J.Halliday, juga bekas penyelaras kemanusiaan PBB; Dr Zulaiha Ismail, bekas Dekan Pusat Pengajian Siswazah di Universiti Teknologi Mara; dan  Michel Chossudovsky, seorang pensyarah di University of Ottawa.
  
Suruhanjaya itu merupakan badan penyiasat yang diberi kuasa untuk menerima dan menyiasat aduan daripada mangsa perang dan konflik bersenjata berkaitan jenayah terhadap keamanan, jenayah perang, jenayah terhadap kemanusiaan dan kesalahan lain yang diiktiraf di bawah undang-undang antarabangsa.
  
Selepas siasatan, suruhanjaya itu akan menyerahkan laporan kepada bahagian pendakwaan yang akan memutuskan sama ada untuk memfailkan dakwaan dengan pendaftar Tribunal Jenayah Perang Kuala Lumpur (KLWCT) terhadap mereka yang dianggap mencabuli undang-undang kemanusiaan antarabangsa.
  
Jika dakwaan dibuat, KLWCT akan bersidang untuk mengadili kes tersebut.

No comments:

Post a Comment

Member BSK